لاریجانی در جمع کارکنان مجلس: فقر،تورم و بیکاری مهم‌ترین مسئله کشور/ دنبال صورت بزک کرده مسئله هسته‌
صفحه اصلی عناوین مطالب اخبار ایران وجهان اخبار اردبیل اخباربخش ارشق سیاسی حوادث اجتماعی فرهنگی اقتصادی ورزشی
پیشخوان مطبوعات
مطبوعات استان

بزودی

محل لوگوی ما

رضی

تبلیغات

شمالغرب

ارشق نیوز

حدیث روز
حدیث موضوعی
نیازمندی ها

ارز

ماشین

خلافی

حقوق

جدیدترین مطالب
سوال از شما پاسخ از مسئولین

مجلس شورای اسلامی در آستانه ۱۳ رجب به مناسبت ولادت حضرت امام علی (ع) که به عنوان روز پدر نیز نامگذاری شده است، مراسمی در نمازخانه خانه ملت برگزار کرد تا از کارکنان مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر شود.  
 
مهمان اصلی این مراسم "دکترعلی لاریجانی" بود و "علی افراشته" معاون اجرایی، "مهدی کیایی" مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی، "محمد یثربی"مدیرکل تشریفات،"حسن زمانی" قائم مقام دفتر رئیس مجلس و برخی دیگر از مسئولان حضور داشتند.  
 
در ابتدای این نشست مدتی به مناسبت ولادت امام علی(ع) مدیحه سرایی صورت گرفت و پس از آن لحظاتی نیز علی افراشته معاون اجرایی سخنرانی کرد.  
 
وی همچنین گفت:بنا داریم پس از ۶ سال از دکتر لاریجانی به عنوان "پدر مجلس"، با تقدیم تابلویی قدردانی کنیم که تابلویی به رسم یادبود به علی لاریجانی اهداء شد.  
 
پس از آن نوبت به سخنرانی علی لاریجانی رسید که در این نشست با استناد به آموخته‌های فلسفی و تجارب سیاسی خود، سخنرانی فلسفی و سپس سیاسی انجام داد.  
 
لاریجانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهداء تابلوی یادبود گفت: ما نیازی به این چیز‌ها نداریم، البته شما لطف دارید هدایا را باید پذیرفت اما کاری برای شما انجام ندادیم که استحقاق چنین لطفی از طرف شما را داشته باشیم.  
 
*** مفتخر به پیرو بودن علی(ع) هستیم 
 
وی سپس ادامه داد لازم می‌دانم میلاد مسعود مولی الموحدین امام متقین حضرت علی (ع) را تبریک عرض کنم، به طوری که انصافا همه ما مسلمانان به خصوص ایرانیان و شیعیان که پیرو آن حضرت بودند مفتخر هستیم.  

نماینده مردم قم ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم مکتب تعالی بخش اسلام این است که الگوهای برجسته‌ای دارد که در تاریخ اسلام مثل سرب می‌درخشند و تالی تلو ندارد، الگوهای اسلامی ما همه معصوم بوده و واسطه فیض هستند 
 
وی افزود: همه مسلمانان در طول تاریخ توسل به ساحت مقدس آن‌ها می‌جویند به همین دلیل رستگارند.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به روایتی از پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: به نقل از یک شخصیت اهل سنت یعنی در کتاب مرحوم سیوطی به نقل از جابربن عبدالله انصاری روایت شده است که می‌گوید؛ ما در محضر پیامبر اسلام(ص) بودیم و از ایشان کسب فیض می‌کردیم که علی(ع) وارد شد؛پیامبر فرمودند علی(ع) و شیعیان او رستگارانند و من قسم می‌خورم بنابراین قسم پیامبر(ص) است که علی و شیعیان او جزو رستگارانند.  
 
لاریجانی اظهار داشت: روایت دیگری از پیامبر(ص) به همین مفهوم وجود دارد مبنی بر اینکه کسانی که در زمان حیات با علی(ع پیوند مودت دارند رستگارانند و اگر زمان علی(ع) را ندیده باشند اعمالشان معقول است، بنابراین نشان می‌دهد امام علی(ع) در کانون اساسی خلقت واقع شده است هم از نظر معرفت بشری و هم از نظر هستی عالم، یعنی عالم بند است به این علقه‌ای که عالمیان نسبت به این شخصیت ممتاز دارند.  
 
لاریجانی که دانش آموخته رشته فلسفه است در ادامه این نشست به عبارتی از ابن سینا اشاره کرد و گفت: هرچند ابن سینا فیلسوف و حکیم است ولی حرف‌های او مهم بوده و یک عبارتی دارد که من آن عبارت را جایی ندیدم.  
 
وی اظهار داشت: ابن سینا جزو نوادر تاریخ ما محسوب می‌شود و شاید بعد از هزاران سال تا به امروز کمتر شخصیت بارزی از نظر فهم مطالب و درک مسائل مثل ابن سینا داشته باشیم، لذا او شخصیت برجسته فکری است.  
 
نماینده قم ادامه داد: ابن سینا در مورد حضرت علی(ع) نکته‌ای دارد و می‌فرماید: علی(ع) در میان یاران رسول الله(ص) مانند کلی در میان جزئیات محسوس است یا مانند عقول قاهره نسبت به اجسام مادیه است، البته ابن سینا فیلسوف است و باید اینگونه باشد.  
 
وی ادامه داد وقتی ابن سینا می‌گوید نقش امام علی(ع) نسبت به سایر مخلوقات نسبت کلی به محسوسات است نکاتی دارد، محسوسات چیزهایی است که از بین می‌رود و از ذهن دور می‌شود؛مثلا وقتی یک چیزی از مقابل دیده انسان رد می‌شود، دیگر ادراک محسوس نسبت به آن نداریم، اما معقول یک امر بادوام است و امور معقول هیچ وقت از بین نمی‌روند و ماندگار هستند، بنابراین وقتی ابن سینا می‌گوید نقش علی (ع) نسبت کلی به محسوس است، یعنی امام علی(ع) ماندگار بوده و ماندگاری الی الابد است، هم از نظر معرفت‌شناسی و هم از نظر وجود خارجی.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما نکته‌ای وجود دارد از نظر فهم ممکن است بگویند معرفت امام علی(ع) آنقدر وسیع و همه جانبه است که این ماندگاری دارد و معرفت دیگران بعد از مدتی تغییر می‌کند اما باید بگوییم افکار امام علی(ع )نیز افکار ماندگار است.
 
*** ولایت علی (ع)تشریعی و تکوینی است 
 
وی ادامه داد نکته مهم دیگر آنکه شخصیت امام علی(ع) از بین رفتنی نیست ؛یعنی همه عالم به وجود ایشان نیازمندند و این به موضوع مهمی بر می‌گردد به طوری که ما دو نوع ولایت داریم  
 
۱-ولایت تشریعی 
۲-ولایت تکوینی که امام علی(ع) هردوشان را دارد 
 
وی با اشاره به ولایت تشریعی و تکوینی گفت: ولایت تشریعی یعنی اینکه ما برای رستگاری باید پیرو ایشان باشیم؛اما در ولایت تکوینی یعنی هستی عالم به آن‌ها بستگی دارد یعنی در این عالم هیچ زمان بدون وجود امام علی(ع) حیات نداریم.  
 
*** توسل ما به ائمه به خاطر نیاز ماست 
 
لاریجانی در ادامه این نشست اظهار داشت: شاید یکی از دلایلی که برخی‌ها نمی‌فهمند و ایراد می‌گیرند و می‌گویند شیعیان چرا توسل می‌کنند این است که توسل ما به یک امر رفتنی نیست بلکه به چیز بادوام است، توسلی که به ائمه اطهار(ع) و امام علی(ع) داریم از این جهت است که ما نیازمند آن‌ها هستیم و با چیز رفتنی صحبت نمی‌کنیم.  
 
وی ادامه داد: با استناد به سخنان ابن سینا ما با یک شخصیت کاملی مواجه هستیم که وجود و فکر ما به او بستگی داشته و او دوام دارد.  
 
وی با اشاره به نکته دیگری از سخنان ابن سینا گفت: کلیات اموری هستند که علم از آن‌ها تولید می‌شود اما از محسوسات علم تولید نمی‌شود یعنی ممکن است شیء‌ای مثل گل را ببینیم که این پایین‌ترین معرفت بشر است، اما به چیزی می‌گوییم علم که کلیات باشد مثلا می‌گوییم آب در صد درجه می‌جوشد که راجع به آن بحث نمی‌گوییم راجع به موضعات کلی بحث می‌کنیم 
 
*** شخصیت علی (ع)تولیدکننده معرفت است 
 
وی خاطرنشان کرد: شخصيت امام علی(ع) تولیدکننده معرف است یعنی آنقدر سعه وجود دارد که همه معرفت‌ها به ایشان وصل می‌شود.  
 
لاریجانی که در جمع کارکنان مجلس صحبت می‌کرد، ادامه داد بنابراین ما با چنین شخصیت مواجه هستیم و جشن گرفته و افتخار می‌کنیم چرا که عالم از فیض وجود ایشان می‌تواند وجود داشته باشد و ایشان واسطه فیض هستند.  
 
*** شخصیت علی را نمی‌شود به جوامع امروزی توضیح داد 
 
دبیر اسبق شورای امنیت ملی در ادامه به زندگی امروز بشری اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در جامعه امروز وجود دارد این است که شخصیت این افراد به قدری متعالی است که نمی‌شود آن‌ها را توضیح داد؛مخصوصا با معیارهای امروزی که محاسبه هزینه_ فایده می‌کنند، درک آن‌ها همین مباحث دنیوی است ولی امام علی (ع) خیلی از فهم عمومی جهان امروزی فاصله دارد.  
 
*** ملت ما عاشق امام علی(ع) است 
 
وی افزود: لذا گاهی با منطق خودشان با ملت ایران صحبت می‌کنند و فکر نمی‌کنند که این ملت یک پشتوانه فرهنگی دارد، به عبارتی ملت ما عاشق امام علی(ع) هستند.  
 
*** مارقین علی(ع) را هم تکفیر کردند 

 
وی با تشبیه زمان حضرت علی(ع) با زمان کنونی گفت: در زمان علی(ع) نیز گروهی به اسم مارقین بودند که علی(ع) را هم تکفیر کردند، این یک مشکلی است در دنیای امروز که درک آن با شخصیت علی (ع)فاصله نوری دارد.  
 
وی ادامه داد: متاسفانه در عالم اسلام یک گروه خشک مقدس متعصب به وجود آمده که به جای اینکه بغض و روحیه مبارزه‌گری را به سمت آمریکا و صهیونیست‌ها ببرد، به جان مسلمانان افتاده‌اند.
 
 
رئیس مجلس ادامه داد: این‌ها تخم نفرت در عالم اسلام ریختند که فجایعی در عراق افغانستان به وجود آوردند، کارشان همین است به جای اینکه بین مسلمانان برادری و اخوت ایجادکنند، تخم نفرت می‌کارند، حتی مذاهب اهل سنت را هم تکفیر می‌کنند این مصیبت بزرگی است که بخشی از آن حاصل خشک مقدس بودن است و این‌ها نمی‌توانند مناقب علی را درک کنند 
 
***نان اختلاف مسلمانان برای دشمنان 
 
دکتر لاریجانی تصریح کرد: لذا این افراد به همه پیروان ائمه انگ می‌زنند که کافر هستید، نان این‌ها را‌‌ همان کشورهایی می‌برند که با همه امت‌های اسلامی دشمن هستند.  
 
دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: این مسئله تا دو دهه پیش وجود نداشت اما در دو دهه اخیر با کمک سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بزرگ به وجود آمده و دائما در تبلیغات می‌دمند که فلان گروه فلان گونه است و تفرقه می‌اندازند، البته ضرر آن را چشیدیم، از افتراقی که به وجود آمد کشورهای بزرگ استفاده کردند.  
 
***وحدت مورد تاکید رهبری استراتژی کاملا دقیقی است 
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب مستمرا بر وحدت اسلامی تاکید می‌کنند و اخیرا نیز صحبت کردند این استراتژی کاملا دقیق است، چرا که دنیای امروز نیازمند الفت، وحدت و برادری است.  
 
وی ادامه داد: کسانی که این بازی را راه انداختند همانگونه که حضرت علی (ع)فرمودند، وی گفت مارقین تیر شیطان هستند، واقعا تیر شیطان امروزی این افراد هستند.  
 
*** رشد بلوغ فکری مسلمانان در دو دهه اخیر 
 
وی تصریح کرد: در دو دهه اخیر حوادثی که در منطقه رخ داد آرام آرام بلوغ سیاسی و فکری به وجود آمد که مسلمانان ماجرا را بهتر درک کنند.  
 
وی خاطرنشان کرد: البته ما فاصله داریم تا همه حقایق درج شود. باید پایداری کرد و صبور بود و نباید مقابله به مثل کرد چرا که مبارزه با آن سخت است. امام علی(ع) وقتی در مورد خوارج و مارقین مبارزه کردند فرمودند من تخم فتنه را درآوردم کسی غیر از من نمی‌توانست چنین کاری کند.یعنی کار سختی است؛چرا که این‌ها تردید در دل‌ها ایجاد می‌کنند و افکار را منحرف می‌کنند و در درون خانه مسلمانان این اختلافات را ایجاد می‌کنند ولی باید‌‌ همان راهی را که امام علی (ع) رفت با صبر و همدلی این راه را پیمود.  
 
رئیس قوه مقننه در سومین بخش از سخنان خود به مسائل داخلی ایران اشاره کرد و گفت: همین مسئله به نحو دیگری در داخل جامعه ما وجود دارد.  
 
وی خطاب به حاضرین در نشست گفت: شما که در مجلس حضور دارید در جریان مسائل مختلف کشور قرار دارید، چرا که مجلس جایی است که مباحث حساس و ملی بحث می‌شود و در امور مسائل قرار دارید.  
 
*** شرایط کشور حساس و پیچیده است 
 
وی افزود: شرایط کشور ما شرایط نسبتا حساس و پیچیده‌ای است، چه از لحاظ شرایط اقتصادی و چه از لحاظ بین المللی پیچیدگی‌هایی پیدا کرده‌اند. من کاری به دلایل آن ندارم که غصه پردردی است که چرا ما به این وضع رسیده‌ایم.  
 
*** بیکاری، تورم و فقر مسئله مهم کشور 
 
وی افزود: هم در حوزه اقتصاد پیچیدگی‌هایی به وجود آمده است یعنی بیکاری، تورم و فقر در کشور مسئله فوق العاده مهمی است. تورم از جاهایی است که فقر ایجاد می‌کند ما در این دو سه سال اخیر میزان تورم ما خیلی بالا بوده است، یعنی یک اقتصاد سالم اینگونه نمی‌شود، بلکه یک ناسلامتی در اقتصاد وجود دارد که می‌گویند تورم ۴۰ درصد است و می‌گویند ۴۰ درصد شده، ولی واقعا تورم بالاست، دو رقمی است. این یعنی ثروت مردم کاهش پیدا می‌کند و روی تمام ابعاد اقتصادی کشور تاثیر می‌گذارد.  
 
وی اظهار داشت: روی نرخ کارمزد بانک‌ها تاثیر دارد، کسی که می‌خواهد ازدواج کند، مسکن بسازد و... روی آن تاثیر می‌گذارد. بیکاری هم همینگونه است یعنی این‌ها نشان می‌دهد بیماری مهمی در اقتصاد ما وجود دارد.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی به صحنه بین المللی اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر در صحنه بین‌المللی هم مصافی که داریم مصاف پیچیده‌ای است، یعنی حرفهایی که ما چند روز گذشته شنیدیم، نشان می‌دهد که کشورهای غربی جور دیگری فکر می‌کنند. تصورشان نسبت به مسئله هسته‌ای قدری متفاوت است.  
 
وی افزود: اینگونه حدس زده می‌شود که مثل اینکه باورشان شده ایران کار شماتیک از مسئله هسته‌ای را دنبال می‌کند، نه حقیقت یک فناوری صلح آمیز هسته‌ای را و این اشتباه محاسباتی آنهاست، ما با یک امر واقعی طرف هستیم یعنی ایران زحمت کشیده و تلاش کرده و دانشمندان هسته‌ای ایران را به اینجا رسانده‌اند. این‌ها که از اول منکر بودند و می‌گفتند شما نمی‌توانید به اینجا برسید، ولی تلاش کردند و همت شد و سختی‌ها کشیدند تا به اینجا رسیدیم.  
 
رئیس مجلس تاکید کرد: ما به دنبال صورت بزک کرده هسته‌ای نبودیم و نیستیم، چرا که یک پشتوانه تکنولوژیک دارد، احساس می‌کند که می‌توانند کار ظاهری را شکل بدهند و این یک مصاف است 
 
لاریجانی تاکید کرد: در این شرایط وحدت درونی خیلی مهم است، یعنی اگر بخواهیم اقتصاد ما به تولید برسد و شرایط کشور تغییر کند و بیکاری علاج شود باید آرامش ایجاد کنیم.  
 
وی تاکید کرد: اگر مسائل حاشیه‌ای وارد متن شوند سرمایه گذاری صورت نمی‌گیرد و افراد به دنبال مسائل زودبازده هستند و سرمایه گذاری صورت نمی‌گیرد که اشتغال ایجاد نمی‌شود بنابراین در بعد اقتصادی و در این شرایط جدید احتیاج به همگرایی، وحدت، گذشت و صبرکردن داریم.  
 
وی ادامه داد: کم صبری در برخی مسائل وجود دارد و این باعث می‌شود جامعه ما در درون خودش ملتهب شود و حتما بیگانگان از این التهاب استفاده می‌کنند و شرایط برای سرمایه گذاری فراهم نمی‌شود.  
 
رئیس مجلس اظهار داشت: بار‌ها عرض کرده‌ام اگر از نگاه ملی به مسائل کشور نگاه کنیم، یک وظیفه مهم داریم که در داخل همه حواس‌ها به سمت تولید معطوف شود و سرمایه‌ها به سمت تولید برود تا شرایط آماده شود و از نظر سیاسی چالش‌های بلاوجه به وجود نیاید. آن وقت شرایط تغییر خواهد کرد، من تردید ندارم اگر همه همت‌ها سوق پیدا کند به سمت تولید، شرایط کشور تغییر خواهد کرد و نیازی نیست دیگران به ایران نگاه کنند، چرا که توانمندی دارد و فقط باید بستر‌ها را فراهم کنیم.  
 
لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در مجامع و جلسات از خداوند بخواهیم که کمک کند همه مومنین در این شرایط حساس دل‌هایشان به هم نزدیک شود و همت عالی برای حل مشکلات کشور داشته باشند.  
 
لاریجانی در پایان با حاضران در جلسه مزاح کرد و گفت: این روز‌ها ظاهرا روز پدر است و به شما تبریک می‌گوییم ولی می‌دانم به عنوان کادوی روز پدر براي شما چادر می‌خرند تا آن را به خانمتان هدیه دهید، ولی امیدوارم امروز بر شما مبارک باشد، ما نتوانستیم امسال خدمات خوبی به شما ارائه کنیم که" خشکسالی مالی" کشور هم مزید بر علت شده است. (خنده)  
 
انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


:
[ سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 14:7 ] [ رضی نیوز ]